Jak se dívat na filmy
05.01.2005 | Autor: rotačák
Umíte se dívat na filmy?
Asi se divíte, proč se na to ptám, ale řekl bych ?e vět?ina lidí se neumí dívat na filmy. To ?e někdo kouká na obrazovku je?tě neznamená, ?e se na filmy umí dívat.

Spousta lidí si myslí, ?e filmy jsou jen rozhejbané obrázky a to je celé. Na?těstí to tak u dobrých filmů není. Jen?e filmy nejsou jen dobré, ale jsou taky propadáky. Na ty se mů?ete dívat jak chcete a prostě to jsou jen pohyblivé obrázky - viz. řada seriálů, ze kterých se díky kli?é stávají totální hovadiny. V těchto seriálech jde v ka?dém díle o to samé. Začátek = začne příběh, něco se stane. Průběh = hlavní hrdina jde vyřesit zále?itost, která se na začátku stala a nakonec jí vyře?í. Konec = v?ichni se sejdou na jednom stejném místě (plo?ina, hospoda, bar) a společně se zasmějí nějakému vtipu.
Na tom vás nemů?e nic překvapit, ani vtáhnout do děje a navíc je to vět?inou nekvalitně zpracované. Dopředu je vám toti? jasné, ?e hlavnímu hrdinovi se nikdy nic nestane, ani nemů?e stát, proto?e by neměl kdo hrát v dal?ím dílu. A kdy? se mu něco stane, dostane se z toho - tudí? napětí jestli pře?ije je pryč. Případně kdy? autorům dojdou nápady, tak nový díl je sestříhaný jen z jiných star?ích dílů a nemocný hrdina je v komatu a jako vzpomíná.
Divím se, ?e není nikomu divné, ?e hlavní hrdina (ale vět?inou i vedlej?í hrdina) byl za svůj imaginární ?ivot ve filmu 10x une?en, 3x na smrtelné posteli, 5x zmutoval do netvora a v dal?ím dílu u? o tom neví a nechává se vesele uná?et, zabíjet a mutovat dál.

Vzpomínám si snad na jedinnou seriálovou vyjímku a tou byla Cobra 11. Tam jste si nemohli být jistí téměř ničím. Bohu?el s dal?ím a dal?ím pokračováním se úroveň tohoto seriálu tak sní?ila, ?e u? vypadal jako ostatní, jediná dobrá věc co zbyla byly efekty. Jen?e efekty samotné nestačí absolutně na nic.

Kdy? u? jsme u těch efektů, jednou jsem v TV koutkem ucha sly?el, ?e nějaká ře?isérka vypočítala kolik minut má být v dobrém filmu akce, speciálních efektů a kolik vtipu. Bohu?el -nebo na?těstí- si nepamatuji její jméno, ale to co vymyslela je absolutní nesmysl!
Nemusíte mít film s jediným speciálním efektem a bude to trhák a kdy? uděláte film podle vý?e uvedeného receptu, mů?e to být naprostý propadák.
Ve filmu předev?ím zále?í na scénáři a na re?isérovi. Na ničem jiném! Pokud tam bude herec nemehlo, ?patný zvuk, nebo střih, tak za to sice mů?ou herci, zvukaři a střihači, ale kdo si je vybral? Re?isér.

Tak?e podle čeho si vybírat filmy, které si u?ijeme?
Podle herců? Herec vám zaručí, ?e ho tam uvidíte a to je celé. Někdy to stačí, ale vět?inou ne. Ikdy? někteří herci v nezajímavém filmu doká?í udělat zázraky (např. "Jak se budí princezny" kdyby tam nehrál Men?ík, bude to nuda nad nudu).
Podle ?ánru? Vojenský ?ánr zase zaručuje vojenskou techniku, ale ne to, ?e to bude dobrý film.
Podle re?iséra? To je asi nejlep?í volba, ale taky není stoprocentní. V?dycky se někomu něco nepovede.
Podle reklamy? Trailery jsou pěkné, ale z filmu ukazují jen to nejlep?í. O tom jak je film kvalitní to vůbec nevypovídá.
Podle roku vzniku? Nesmysl.

Tak?e nejlep?í je doporučení, od někoho kdo se umí dívat na filmy. Jen?e to musíte splnit jednu podmínku. Zahodit předsudky! A to ka?dý neumí. Já to taky neuměl, ale poučil jsem se a kdy? mi teď někdo bude tvrdit, ?e nějaký film o dechovce (dechovku nesná?ím) je perfektní, podívám se na něj.

Například film Titanic - nelíbí se mi hlavní hrdina, nemám ho rád. Ale film jsem viděl a musím uznat, ?e je to kvalitní film a rád se na něj podívám.
Problém vět?iny lidí je ten, ?e kdy? se jim nelíbí herec, nevnímají film, nenechají ho na sebe působit. Znám hlá?ky typu "A jéje, tam hraje xxxxx, tak na to se nebudu dívat". Případně u? kdy? usedají do křesla na doporučený film, předem ho odsoudí a jen čekají na konec aby film mohli pomluvit a je jedno jak byl dobrý. Kdy? vidí o?klivého herce, který je prostě tak namaskován, proto?e tak má vypadat, nehezky ho komentují. A to je chyba. Kdo tohle nedoká?e pochopit, je jasné ?e se na film dívá jako na obrázky = to se mi nelíbí, je to blbost.
Jen?e film není jen o obraze a zvuku, je i něco mezi tím, co není vidět ani sly?et a ten kdo to pozná, najde pravé umění filmu. Najde emoce, najde zá?itek. Ostatní jen budou kroutit hlavou, co z těch filmů ten druhý má a pokračovat v hlasitých projevech v kinech, ve stylu "jaká je to blbost", případně ve smání se na místech, které nejsou vůbec k smíchu aby publiku (které na to vůbec není zvědavé) ukázal, jak tím filmem opovrhuje.

Častá výmluva je ?e člověk nemá čas, dívat se na filmy. Nesmysl. Z toho je jasně poznat, ?e se na filmy neumí dívat.

Filmy se dělí jen na dvě skupiny. Dobré a ?patné.

Máte tedy vybraný dobrý film.
Je film dabovaný? Tak to je problém. Znám jen pár filmů, které jsou snad v dabované verzi lep?í nebo aspoň stejně dobré jako originál. A to Funesovky, ?imon a Matou? jedou na Rivieru (jen?e asi před rokem to bě?elo v TV a znovu podruhé předabované, absolutně hrozně, ?e jsem v půlce ode?el), Pulp Fiction a Hellboy. Rad?i si se?eňte originál znění a titulky.

Hellboye jsem viděl jen v českém znění na DVD a u toho jsem zůstal jen kvůli dabérovi hlavní postavy. Má daleko vhodněj?í hlas ne? originál a namluvené je to skvěle. Co skvěle, výborně, perfektně, super! Jen jsem musel trochu ignorovat ty hlasy v pozadí jako například "dělejte, dělejte, pohyb, pohyb" - to je pou?ito v ka?dém filmu, kde bě?í vojáci, policisti nebo někdo takový. Docela pochybuju ?e je to tam i v originále, proto?e je to v ka?dym filmu s českym dabingem a je to fakt trapný.

Je film v originálním ale cizím znění? Tak zde si musíte dáte jedině pozor na titulky. Na DVD toho moc na výběr nemáte a titulky nejsou v?dy dobré. Například u Shreka 2 tam jsou poznámky o českých celebritách, co? v originále jen tě?ko bude.
Na počítači máte vět?í výběr jen?e zase převá?ně ze ?patných a? pří?erných titulků. Tak?e musíte pečlivě hledat, jen?e pokud nevíte které jsou kvalitní (pokud nějaké), je to problém.
Navíc najdete vět?inou velké mno?ství titulků, ale vesměs jsou od jednoho nebo dvou autorů a následně předělané na více verzí filmu.
?patné titulky vám mů?ou zkazit celý film. Dneska titulky dělá ka?dý, kdo si je umí načíst do textového editoru a ulo?it. Ale kdyby aspoň takhle, sedělo by časování. Jen?e amatéři si vezmou asi titulkovací program a překládají film podle toho co sly?í, nebo já vá?ně netu?ím podle čeho, jak a proč. Výsledkem jsou pří?erné titulky, napůl nepřelo?ené a s hrozým časováním tzn. ?e se přes půl obrazu zobrazí čtyřřádkový text, kde je polovina toho co ve skutečném dialogu říkají a je?tě ?patně. Zobrazí se to v jiný čas ne? má a nerozumíte vůbec ničemu, pokud to vůbec stihnete přečíst.
A to nemluvím o dal?í pří?ernosti a to vkládání vlastních poznámek typu "pokud se vam tyto titulky nebudou libit, nepouzivejte je", "tohle jsem fakt nedokázal přelo?it", "tohle si nějak domyslete", nebo dokonce komentování toho co se děje ve filmu, na to není vůbec nikdo zvědavý a akorát to nahryzává atmosféru filmu.
Taky se do titulků nepí?í zvuky a citoslovce, jako například "HAHAHAHAHA" nebo "WHOA", "grrr", "uch och". Pokud autor chce titulky mít i pro hluché, tak zvuky je dobré uzavřít například do závorek "[ ka?el ]", "[ pláč ]", [ tě?ké dýchání ] apod.
Někdo zase nechá polovinu anglicky, nebo text uplně vyma?e, tak?e je opravdu tě?ké najít dobré titulky. Otázka je, proč se do toho takovýto lidé vůbec pou?tějí.
Titulky se správně a nejlépe dělají tak, ?e si autor načte například anglické titulky, které u? mají nastavené časování a přelo?í je, ale samozřejmě za pou?ití mozku!

Teď máte film v originálním znění s kvalitními titulky, nebo film v takovém znění, kterému rozumíte.
Nejlep?í bude zatemnit místnost aby okolí neru?ilo. Nejvhodněj?í je úplná tma. V místnosti by měli být jen lidé co se budou dívat na celý film, často je vhodné být sám. Nikdo během filmu by neměl nikam chodit, ani mluvit. Mobilní telefony vypněte, dojděte si na WC a ?ádný popkorn v ruce. Najezte a napijte se předtím. Zvuk dejte více nahlas. Vhodná doba na filmy je večer, ale nesmí se vám chtít spát - nepotřebujete zatemňovat místnost a nikdo k v vám nepůjde na náv?těvu, nebude zvonit zvonkem, volat na pevný telefon, nic se vám nebude pálit v troubě a nikam po filmu nebudete muset jít - nebudete myslet na to co musíte potom.

Kdy? teď víte, ?e vás nebude vůbec nic ru?it, mů?ete si pustit film. Nemyslete na nic okolo, jen vnímejte film a nechte se do něho vtáhnout. Nechte se vtáhnout do jeho prostředí, do atmosféry a emocí. Berte v?echno tak jak vám to film servíruje. Je to nuda? Zdá se vám místy film nudný? To není proto, ?e by neměli peníze na efekty, to do toho filmu patří! Staví to atmosféru jako hrad z karet. Staví postupně kartu po kartě a pak to v?echno zbourá a vás dostane! Jen?e pokud během těchto "nudných" míst budete přemý?let o tom, co bude zítra k obědu, tak ty karty budou chybět a nepostaví se tak velký hrad, tudí? jeho zboření vás nezasáhne.

Dokoukali jste dobrý film? Nic jste na sobě nepozorovali? Zítra se podívejte znova na ten samý film. "Co?e? Znova? V?dyt u? jsem to viděl, vím co se stane, proč bych se na to měl dívat?"
Byla va?e reakce taková? Tak to je ?patně. Zaprvé kdy? čtete titulky, uniká vám polovina filmu a zadruhé, mo?ná znáte děj - s tím u? se nic nenadělá, ale neznáte atmosféru a abyste jí za?ili, mů?ete se na ten film dívat několikrát, kdy? to napoprvé nevy?lo.
Podruhé uvidíte více z filmu, potřetí u? budete titulky znát téměř nazpamě? a mů?ete si vychutnat plný obraz. Po několikátém shlédnutí filmu si začnete v?ímat i věcí, které jste v tom filmu vůbec neviděli, a? vás to samo udiví. Přitom to jsou věci normálně viditelné, ale v?imli jste si jich a? po několikerém opakování.

Mo?ná teprve potom pochopíte, ?e cena za DVD s dobrým filmem odpovídá tomu, co jste u něho za?ili a rádi jí zaplatíte. Tím neospravedlňuju ceny DVD, to by bylo na jinou diskuzi.

Nará?ím na lidi, kteří kdy? jim řeknu, ?e jsem se na ten a ten film díval 10x a vícekrát, nechápavě zírají. Berou to prostě jako příběh, kouknou jednou, příběh znají a tím to končí.
O nějaké atmosféře a emocích nemají ani páru. "U filmů bulej jen starý báby vole, pojď na pivo, stejně bych si musel 8x během filmu odskočit na cígo."

Proč si lidi pou?tí písničky, kdy? u? je znají nazpamě??
Z podobného důvodu se já dívám na filmy několikrát a mrzí mě, ?e vět?ina lidí je v tomhle směru slepá.


Myslíte si, ?e tohle v?echno jsou nesmysly a znovu se na něj dívat nebudete? Pak jste zřejmě ztracenej případ a doporučuju vám například seriál Walker Texas Ranger, tam i ve dne s mobilním telefonem v ruce, s popkornem v druhé, náv?těvou v bytě a s půlhodinovým pobytem na WC během sledování za?ijete to samé, jako kdybyste pou?ili vý?e popsaný návod.
Nechte si své předsudky a názor, ?e těch va?ich x filmů je nelep?ích a zbytek jsou samý blbosti, je to přece va?e věc, to vy přicházíte o skvělé zá?itky, ani? byste si to byli schopni připustit...

Odkazy na pár dobrých filmů:
Kpax,
Lep?í u? to nebude,
Shrek,
Terminator 2,
Moulin Rouge

[ Přečteno: 856x ] [ Komentářů: 2 ]
.: © Rotačák 2004 - 2024 :.